خلاصة:
برند شرکت یکی از مهمترین داراییهای هر شرکت محسوب میشود، امروزه شرکتها بودجههای عظیمی را برای توسعه برند خود اختصاص میدهند، استراتژی پردازی برای توسعه برند هر شرکت نیازمند اطلاع از شاخصهایی چون تصویر برند و هویت برند است. نقشه مفهومی برند یکی از ابزارهای مناسب جهت استخراج تصویر برند میباشد. در این پژوهش، هدف پژوهشگر استخراج نقشه مفهومی برند برای شرکت همراه اول بوده است، به این منظور مصاحبه استخراج نقشه مفهومی برند از 92 نفر از مخاطبان همراه اول به عملآمده است که از این تعداد 77 نفر از مشتریان و 15 نفر غیر مشتری بودهاند. نقشه نهایی بهدستآمده نشاندهنده این است که درمجموع همراه اول برندی موردپسند در جامعه میباشد. مخاطبان تداعیاتی چون برند معتبر، برند باپرستیژ، خدمات عالی و حضور اجتماعی پررنگ را برای این برند عنوان کردهاند که نشاندهنده تصویر مثبت این برند در ذهن مخاطبان میباشد. تنها تداعیاتی منفی در مورد برند مفاهیمی چون برند مقلد و پیامک های تبلیغاتی بودند.
Corporate brand is one of the most important assets of any company. Nowadays, companies allocate huge budgets for their brand development. Any company requires information such as brand image and brand identity development of brand strategy. Brand concept mapping is one of the best tools for brand image extraction. In this research, the purpose of the researcher was to extract brand concept map for the mobile company (Hamrahe Aval) for this purpose, data collected by interviews, the interviews was carried out from 92 Hamrahe Aval audiences of which 77 were customers and 15 were non-customers. The Audiences have identified associations such as a reputable brand, a prestigious brand, the excellent service and a strong social presence for the brand, reflecting the positive image of the brand in the audiences' mind. The only negative associations with the brand were concepts such as the imitator brand and text messaging.
ملخص الجهاز:
بــه همــين دليــل لازم اســت کــه پــژوهش هــايي در زمينــه تصــوير برنــد اپراتــور صــورت گيــرد ازايــن رو پژوهشــگر در ايــن پژوهش به دنبـال اسـتخراج تصـوير برنـد شـرکت همـراه اول بـا اسـتفاده از نقشه مفهومي برند بـوده اسـت .
بـه ايـن منظـور تعـداد ٩٢ نفـر از مخاطبـان ايــن برنــد کــه شــامل مشــتريان و غيرمشــتريان مــيباشــند موردبررســي قرارگرفته انـد و نقشـه مفهـومي برنـد همـراه اول بـر اسـاس اطلاعـات آن هـا اســتخراج شــده اســت .
يکــي از بهتــرين روش هــاي کاربردي در پـژوهش هـاي برندسـازي روش نقشـه مفهـومي برنـد مـيباشـد، در ايــن روش بــا اســتفاده از تــداعيات و اســتعاره هــاي اســتخراجي از ذهــن مخاطبان ، تصـوير ذهنـي آن هـا نسـبت بـه برنـد آن هـا اسـتخراج مـيشـود، تصــوير ذهنــي يافــت شــده جلــوه مناســبي از فعاليــت هــاي برندســازي شـرکت درگذشـته بـوده و بـراي برنامـه ريـزي آينـده برندسـازي و مـديريت برند شرکت نيز کاربردي است (هاسيمو٢٠١٧،١).
(کاتلمن و پوليمير٢٠١٨،١) ٢-٥-پيشينه تجربي بـا توجـه بـه اينکـه روش نقشـه مفهـومي برنـد عمـر کوتـاهي دارد، پـژوهش هـاي کمــي بــا اســتفاده از ايــن روش صــورت گرفتــه اســت و آنچــه در پيشــينه آمــده اسـت صـرفاً پـژوهش هـايي اسـت کـه از حيـث روش بـا پـژوهش حاضـر تطـابق داشته يا مطالعه موردي آن ها بر روي برند همراه اول بوده است .
در مرحلـه اول بـا اسـتفاده از پرسـش - نامـه بـاز تـداعيهـاي مـرتبط بـا منطقـه آزاد کـيش از افـراد اسـتخراج شـده اسـت ، در مرحلـه دوم افـراد بـا اسـتفاده از تداعيهاي منتخب قدام به ترسـيم نقشـه هـاي مفهـومي برنـد کـرده انـد و در ادامــه پژوهشــگر بــا اســتفاده از روشــي ســاختارمند اقــدام بــه ترســيم نقشــه هــاي اجمــاعي برنــد گردشــگري منطقــه آزاد کــيش نمــوده اســت .